آیا ابوبکر جد مادری امام صادق ع است؟؟؟؟

 

اهل سنت روایتی را نقل می کنند که امام صادق «علیه السلام» در مورد ابوبکر فرموده اند:
« ما أرجو من شفاعة علی شیئا إلا وأنا أرجو من شفاعة أبی بکر مثله . لقد ولدنی مرتین ؛همانگونه که امید به شفاعت علی علیه السلام دارم امید به شفاعت ابوبکر نیز دارم چه اینکه دو بار از او متولد شده ام ».
این روایت را عامه از ارسا ل مسلمات شمرده اند و با آن بر فضیلت ابوبکر احتجاج می کنند در حالی که سندا و دلالة این روایت مخدوش است که ما مختصرا هر دو جهت را بیان می کنیم:

مقام اول : بررسی سندی روایت به نقل ازمتون عامه

1- اسناد این حدیث به مسنِِِد کوفه «محمد بن الحسین بن أبی الحُنین الحُنینیّ» منتهی می شود،که وی می گوید برای ما روایت نمود «عبد العزیز بن محمد الأزدیّ»که وی گفت :برای ما روایت نمود «حفص بن غیاث» که وی گفت : از جعفر بن محمد«علیه السلام» شنیدم ...

2- همچنین این روایت را «أبو القاسم هبة الله بن الحسین بن منصور الطبری ُّ اللالکلائیّ» در کتاب «شرح اصول اعتقاد اهل السنة و الجماعة»[1]از عبد الله بن محمد نقل می کند که وی گفت:برای ما روایت نمود «محمد بن عمرو» که وی گفت: برای ما روایت نمود :«محمد بن الحسین الکوفی - الحنینی- الی آخر حدیث...

3- همچنین مزی در« تهذیب الکمال »روایت می کند:« أخبرنا الدارقطنی ، قال : حدثنا أبو بکر أحمد ابن محمد بن إسماعیل الادمی ، قال : حدثنا محمد بن الحسین الحنینی ، قال : حدثنا عبد العزیز بن محمد الأزدی ، قال : حدثنا حفص بن غیاث ، قال : سمعت جعفر بن محمد یقول : ما أرجو من شفاعة علی شیئا إلا وأنا أرجو من شفاعة أبی بکر مثله ، ولقد ولدنی مرتین».[2]

---------------
جواب:
الف: با نگاهی به روایت می یا بیم که ،متفرد به روایت از حفص بن غیاث ، «عبد العزیز بن محمد الازدی است » است که شخصی مجهول است.
1- ذهبی در میزان الاعتدال می گوید :«عبد العزیز بن عبدالله الأصم - شیخ الحنینی- فیه جهالة،وقیل :عبدالعزیز بن محمد»[3].
2- ابن حجر در «لسان المیزان» می گوید:«قال ابن القطان : عبدالعزیز لا یعرف ،سواء کان عبدالعزیز بن عبدالله - کما قال البزّار - أوعبدالعزیز بن محمد - کما قال قاسم بن الاصبغ».[4]
وقتی راوی مجهول باشد یعنی راوی شناخته شده نباشد ،در قبول روایت او علمای علم رجال توقف می کنند و نگاه می کنند که آیا کسی غیر از آن شخص مجهول هست که آن روایت را نقل نموده باشد یا خیر؟ اگر کسی پیدا نشود روایت او مورد قبول واقع نمی شود وطرد می شود.

[1] .شرح اصول السنة:7/1301ح2467.

[2] .تهذیب لکمال فی اسماء الرجال:5/80-82.

[3] .میزان الاعتدال ،2/630.

[4] .لسان المیزان :4/32.

«یجب فی النبی عدم کلّ ما ینفر عنه من دناءة الآباء و عهر الأُمّهات‏» یعنی «در نبی لازم است که از آنچه موجب تنفر مردم از او میشود از جمله پستی پدران و بدنامی مادران، پاکیزه باشد.» (کشف المراد/المقصد الرابع/المساله الثالثه/ص156)

این بیان دربردارنده یک استدلال عقلی بر موحد و پاکی نسب پیامبران است با این بیان که تردیدى نیست در اینکه دلهاى انسانها پیوسته به سمت انسان کامل گرایش دارد و از افرادى که از جهتى از جهات نقص دارند گریزان است. از آنجا که غرض از بعثت انبیاء اینست که مردم بسوى آنان جذب شده و سخنان آنان را با جان و دل بشنوند اگر انبیاء مبتلا به عیب و نقصى باشند که مردم را متنفر و فرارى کند و در نتیجه سخنان آنان را نشوند این باعث میشود غرض از رسالت و نبوت حاصل نشود و به اصطلاح نقض غرض می شود در حالی که این خلاف حکمت خداست. پس براى رسیدن به هدف از بعثت، باید انبیاء (علیهم السلام) از هر عیب و نقصى منزه باشند و یکی از مهمترین آنها مساله پاکی اصل و نسب است.(شرح کشف المراد/محمدی/ص359)

در این ویژگی میان انبیا و امامان تفاوتی نیست زیرا غرض الهی از انتخاب و فرستادن هر دو گروه زمانی محقق میشود که مردم از ایشان فراری نباشند. از اینرو در ادعیه و زیارات بر ویژگی پاک بودن اصل و نسب ائمه نیز تاکید میشود:

أَشْهَدُ أَنَّکَ کُنْتَ نُوراً فِی الْأَصْلَابِ الشَّامِخَةِ وَ الْأَرْحَامِ الطَّاهِرَةِ لَمْ تُنَجِّسْکَ الْجَاهِلِیَّةُ بِأَنْجَاسِهَا وَ لَمْ تُلْبِسْکَ الْمُدْلَهِمَّاتُ مِنْ ثِیَابِهَا (تهذیب الاحکام/ج6/ص113: زیارت اربعین)

و در روایتی از پیامبر میخوانیم:

إِنَّ اللَّهَ خَلَقَنِی وَ عَلِیّاً وَ فَاطِمَةَ وَ الْحَسَنَ وَ الْحُسَیْنَ ... إِذَا أَرَادَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ أَنْ یَخْلُقَ صُوَرَنَا ... أَخْرَجَنَا إِلَى أَصْلَابِ الْآبَاءِ وَ أَرْحَامِ الْأُمَّهَاتِ وَ لَا یُصِیبُنَا نَجَسُ الشِّرْکِ وَ لَا سِفَاحُ الْکُفْر. (بحارالانوار/ج15/ص7)

 

/ 2 نظر / 76 بازدید
علوی

این تنها 8 دقیقه بود ... وب خوبی داری [گل] به ما سر بزن از نظرات استفاده کنیم[گل]

مهریماه

سلااااااام دوست گرامی و خوبم دعوت شدین به یه کار فوق العاده باحال [چشمک] اونم اینه که: به وبلاگ من بیاین و به دلخواه برای پانزده تا از پستهایم نظر بگذارید و در عوضش سی تا نظر هدیه بگیرید(یعنی دو برابر،دست و دلبازم دیگه) به همین راحتی [چشمک]